2016 m. gegužės 4 d., trečiadienis

Ar Silviano žiedas įkvėpė Tolkieną?

1785 m. Anglijos Hempšyro grafystėje, netoli Silčesterio kaimo, ariant lauką buvo rastas auksinis žiedas. Šis, greičiausiai IV a. pagamintas papuošalas svėrė 12 gramų. Žiedas gana platus, matyt, skirtas nešioti ant pirštinės. 

Ant jo pavaizduota romėnų deivė Venera, ką liudija šalia iškalti atvirkštiniai skiemenys VE ir NVS. Kodėl atvirkštiniai? Veikiausiai todėl, kad žiedas atlikęs ir antspaudo funkcijas.

Aplink žiedą matomas dar vienas užrašas: SENICIANE VIVAS IIN DE, kuris iškaltas su klaidom. Greičiausia turėjo būti SENICIANE VIVAS IN DEO (Senecianas Gyvena Dieve).


Tačiau čia žiedo istorija nesibaigia.

XIX a. pradžioje kiek vakariau, Glosteršyro grafystėje, senovės romėnų šventyklos vietoje rasta akmeninė lentelė su prakeiksmais. Joje kažkoks Silvianas lotynišku tekstu kreipiasi į keltų dievybę Nodensą, kuriame prašo užtraukti prakeiksmą Senecianui:

DEVO NODENTI SILVIANVS ANILVM PERDEDIT DEMEDIAM PARTEM DONAVIT NODENTI INTER QVIBVS NOMEN SENICIANI NOLLIS PETMITTAS SANITATEM DONEC PERFERA VSQVE TEMPLVM DENTIS 


Vertimas maždaug toks:

Dievui Nodensui. Silvianas pametė žiedą ir paaukojo pusę turto Nodensui. (...) teneturi Senecianas geros sveikatos kol žiedas nebus sugrąžintas į Nodenso šventyklą“.

Akivaizdu, Silvianas žinojo tai, kad jo pamestą žiedą pasisavino Senecianas. 1929 m. anglų mokslininkai priėjo išvados, kad prakeikime greičiausiai kalbama apie tą patį žiedą, kuris XVIII a. rastas Hempšyre. 


Romėniškojo laikotarpio statinių liekanos Glosteršyre. Būtent čia rasta lenta su prakeiksmu.

Taigi įvykiai susidėlioja taip: pagonis (galbūt net žynys) Silvianas pameta Nodenso šventyklai priklausantį žiedą. Papuošalą randa Senecianas, bet žiedo negrąžina. Silvianas rašo prakeiksmą ir kviečia keltų dievybę pagalbon. Tuo tarpu žiedą pasisavinęs Senecianas greičiausia buvo krikščionis, nes prie pagoniškos Veneros iškalė savo vardą ir krikščionišką formulę „gyvenimas Dieve“.


Muziejinė vertybė

Ir dar viena įdomi detalė. Žymus to meto britų archeologas Mortimeris Wheeleris žiedo ir senovinio prakeiksmo klausimais konsultavosi su lingvistu Johnu R.R. Tolkienu - „Hobito“, „Žiedų valdovo“ autoriumi. Tolkinas bandė išaiškinti Nodenso vardo kilmę.

Žinoma, negalima tvirtinti, kad būtent Silviano žiedo istorija paskatino Tolkieną sukurti savo literatūrinį „galios žiedą“, tačiau pametimo ir prakeiksmo istorija labai jau panaši.