2015 m. spalio 2 d., penktadienis

Agitaciniai SSSR stalo žaidimai

Sovietinės eros pradžioje stalo žaidimai virto viena iš aktyvios ideologinės propagandos priemonių. To meto strateginiai žaidimai vaizdavo raudonųjų ir baltųjų kovą, viktorinų temos tapo „aktualios“, atsirado naujų žaidimų su savomis taisyklėmis, tokių kaip „Elektrifikacija“.


1929 m. žaidimas „Красные и белые“ (Raudonieji ir baltieji) - vien pažvelgus į galingą tanką „Iljičius“, ant kurio nupiešta raudona žvaigždė, karinio žaidimo baigtis aiški.


1925 m. žaidimas „Да здравствует мировая революция“ (Tegyvuoja pasaulinė revoliucija) – klasikinis žaidimas – kelionė, kuriame ryškiai matoma ankstyvųjų sovietų agitacinių plakatų stilistika.


1925 m. žaidimas „ Перелёт Москва-Китай. Добролет“ (Skrydis Maskva – Kinija) – žaidimas skirtas Aerofloto pirmtakei akcinei bendrovei „Dobroliot“ ir demonstruoja sovietinės aviacijos pasiekimus.


1926 m. žaidimas „ За здоровый быт“ (Už sveiką buitį) – jį išleido Sveikatos apsaugos liaudies komisariatas. Apipavidalinimas gana kūrybingas, o tema aktuali įvairiems laikmečiams.


1924 m. žaidimas „ Круговые перегонки“ (Žiedinės lenktynės) – skirtas jauniems darbininkams ir šiek tiek skyrėsi nuo kitų tokio tipo žaidimų. Prieš perkeldamas savo figūrėlę pagal išmestų taškų skaičių, žaidėjas turėjo teisingai atsakyti į klausimą iš pridėtos lentelės. Klausimai skirstyti į dvi grupes: „Darbo įstatymų kodeksas“ ir „Kas yra profsąjunga“.


1930 m. žaidimas „Дадим сырьё заводам“ (Duosime gamykloms žaliavų) – šis žaidimas buvo žurnalo „Leningrado metalistas“ priedas. 2-3 žaidėjai keliaudami per žaidimo lentą turėjo rinkti antrines žaliavas, kurias vėliau galėjo perdirbti gamyklose. Atsistojus į laukelius, kuriuose pavaizduoti seni žurnalai, skudurai ir metalo laužas, žaidėjai gaudavo premiją – papildomą ėjimą. Tas, kam nepavykdavo atsistoti į laukelį su pavaizduotu antriniu žaliavų rinkėju, iškrisdavo iš žaidimo.


1924 m. žaidimas „Путешествие на аэроплане по СССР“ (Kelionė lėktuvu po SSSR) – žaidimo tikslas buvo mokyti vaikus geografijos. Lentoje pažymėti 100 miestų, kuriuose reikia apsilankyti. Žaidimo pradžioje kiekvienas žaidėjas gauna po 5 korteles su miestų pavadinimais ir laimi tas, kuris pirmasis juos aplanko. 


1928 m. žaidimas „Полярный поход ледоколов «Красин» и «Малыгин»“ (Poliarinis žygis ledlaužiais „Krasinas“ ir „Malyginas“) - tais metais italų keliautojas Umberto Nobile surengė ekspediciją dirižabliu į Šiaurės ašigalį. Grįžtant atgal dirižablis sudužo ir išgyvenę tyrinėtojai įstrigo stovykloje tarp ledynų. SSSR organizavo gelbėjimo operaciją, kurios flagmanu tapo to meto galingiausias pasaulio ledlaužis „Krasinas“. Žaidimas skirtas šiems įvykiams įamžinti.


1931 m. žaidimas „ Морской бой“ (Jūrų mūšis) – nauja seno žaidimo versija, kurios simboliu tapo kreiseris „Aurora“.


1928 m. žaidimas „ Электрификация“ (Elektrifikacija) – 4 žaidėjai, įkūnijantys jaunuosius elektrikus turi užduotį aprūpinti elektros energija kaimą, aūlą, uostą ir miestą. Prieš pradedant žaisti kiekvienas gauna po krūvelę mažų kortelių su paveiksliukais. Tada reikia traukti korteles iš kaimyno ir rasti porines savosioms. Rastos poros atidedamos į šalį ir lieka tik kortelės su Iljičiaus lemputės atvaizdu. Kiek kortelių turi, tiek lempučių gali uždegti savo žaidimo plote. Laimi pats sumaniausias elektrikas.