2015 m. rugsėjo 24 d., ketvirtadienis

Fiakrai - taksi automobilių protėviai

Pirmasis viešasis transportas Prancūzijoje vadintas fiakru (pranc. fiacre). Tai buvo samdomas arkliais kinkytas miesto ekipažas, naudotas Vakarų Europos valstybėse kaip taksi. Austrijoje tokie taksi vadinti fiaker.


Pavadinimas „fiakras“ kilo iš šv. Fiakro (taksistų globėjo), kurio vardu vadinosi viešbutis Paryžiuje - Hôtel de Saint Fiacre. 1645 m. ekipažų meistras iš Amjeno Nicholas Savage nutarė pradėti verslą sostinėje. Prie šv. Fiakro viešbučio jis laikė kinkytus arkliais keturviečius ekipažus, kuriuos nuomodavo už 10 sū per valandą. Per 20 metų nagingo meistro verslas išsiplėtojo iki viešojo transporto tinklo „les carossses at 5 sols“ - ekipažų už 5 sū. Šie aštuonviečiai ekipažai, šiuolaikinių autobusų protėviai, važinėjo penkiais maršrutais, bet 1679 m. dingo iš Paryžiaus gatvių. Pagrindinė priežastis – nepastovus mokestis už važiavimą.

Nors viešasis transportas patyrė nuosmukį, privatūs vežėjai greitai užpildė šią spragą. Gatvėse pradėjo važinėti vinaigrette (dviračiai ekipažai, kurių pavadinimas kilo nuo acto pardavėjų vežimų), kabrioletai (pavojingos dviratės brikelės, traukiamos vieno arklio) ir tradiciniai keturračiai fiakrai. Prancūzijos revoliucijos metu, keleivius vežė daugiau nei 800 fiakrų.

1855 m. Napoleonas III monopolizavo fiakrų verslą Paryžiuje – buvo įkurta kompanija Compagnie Impériale des Voitures à Paris , kuriai priklausė beveik 4000 fiakrų ir 8000 arklių. Fiakrų vairuotojai uždirbdavo 5 frankus per dieną, iš jų 2 frankus sudarė arbatpinigiai. 1866 m. kompanija prarado monopoliją ir buvo reorganizuota į akcinę bendrovę. 1898 m. keleivius jau vežė motorizuotos transporto priemonės, bet iki 1911 m. taksi parkui priklausė 3500 arkliais traukiamų ekipažų.

Mūsų dienomis fiakrai, kaip pramoga turistams, važinėja Vienoje ir kitų Europos valstybių miestuose.


Pašto atvirukas „Arbatpinigiai“