2014 m. sausio 15 d., trečiadienis

Kodėl bažnyčioje vyrams būtina nusiimti kepurę?

Visai neseniai buvau užklaustas, kodėl užėjus į bažnyčią vyrui reikia nusiimti kepurę, o moteriai nebūtina? Klausimas tikrai įdomus ir apie tai niekuomet anksčiau negalvojau. Atsakymas lyg ir paprastas – elementari pagarbos forma, tam tikras į papročius perėjęs religinių įsitikinimų reiškimas. Tačiau nurašyti viską paprastai pagarbos formai būtų pernelyg paprasta.


Ir kodėl Vakarų tradicijos krikščionybėje moteris gali būti be kepurės (vyrui būti su kepure didžiausia nepagarba!), tačiau Rytų (ypač sentikių) tradicijose moterims maldos namuose būtina prisidengti galvą skarele. 

Pasirodo, viskas remiama Pirmuoju apaštalo Pauliaus laišku korintiečiams, kuriame sakoma:

„Kiekvienas vyras, melsdamasis ar pranašaudamas apdengta galva, paniekina savo galvą.
Ir kiekviena moteris, kuri meldžiasi ar pranašauja neapgobta galva, paniekina savo galvą;
tai tolygu būti nuskustai.
Jei jau moteris neapsigobia, tai tegul ir nusikerpa! O jei moteriai gėda nusikirpti ar nusiskusti plaukus, tegul apsigobia.
Vyrui nereikia gobti galvos, nes jis yra Dievo atvaizdas ir atšvaitas. O moteris yra vyro atšvaitas.
Juk ne vyras padarytas iš moters, bet moteris iš vyro, taip pat ne vyras buvo sutvertas moteriai, o moteris vyrui.
Todėl moteris privalo turėti ant galvos valdymo ženklą dėl angelų.
Bet Viešpatyje nei moteris ką reiškia be vyro, nei vyras be moters.
Kaip moteris kilusi iš vyro, taip vyras gimsta iš moters, o visa yra iš Dievo“.

O kaipgi su žydais, kurie meldžiasi galvą prisidengę? Originalaus teksto šiuo klausimu neieškojau, tačiau domėdamasis susidūriau su pasakojimu apie tai kaip į Dievą besikreipdamas Mozė prisidengė galvą ir veidą, kadangi pasijuto per menkas drįsti pažvelgti į Jo galybę.

7 komentarai:

  1. kažkas čia suvelta su tuo kepurių dėliojimusi visgi religija kilusi iš žydų (t.y. žydų sugalvota) o čia vienur su kepurėm kitur jau be.

    AtsakytiPanaikinti
  2. Parašiau ką žinojau ir jokio suvėlimo nematau. Judėjai meldžiasi prisidengę galvą, krikščionių vyrai - ne. Religijos taigi - atskiros, kas, kad šaknys bendros.

    AtsakytiPanaikinti
  3. Tokios diksriminacijos tirštumos kartais smagiai skaitosi, bet iki tam tikros ribos, kai jau tampa nebejuokinga...
    O aš galvoju, kad plaukų dengimo šaltinis moterims yra vienodas ir pas krikščionis, ir pas senovės lietuvius ir pas muslumonus, ir turi bendrą reikšmę - kad moteris, kaip sako mululmonai, "negundytų" svetimo vyro.
    ...tik kaži kaip su pagyvenusiom moterėlėm ir tais gundymo motyvais? :D

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Na, kadaise panaši "diskriminacinė" mąstysena buvo kaip ir norma. Dar ne taip seniai vairuojančių moterų beveik nebuvo. Jei moteris norėjo išsilaikyti teisės, visi stebėjosi - "ką, vairuosi? Tai juk vyras vairuoja".

      Panaikinti
  4. Nematau čia diskriminacijos. Tiesiog tokie papročiai ir religija, ką reikia gerbti, o žmogaus pačio reikalas ką daryti ir kaip elgtis detis ar ne.

    AtsakytiPanaikinti
  5. Šarūnai, tai tu dabar ant savęs gal ir nematai diskriminacijos. Bet prieš keliasdešimt metų, tai būtum turbūt niuksais bobučių išlydėtas iš bažnyčios. O jei būtum moteris ir gyventum praeitame šimtmetyje, tai ir suvisam būtum viso kaimo išjuokta, pagal statusą kristum į visišką dugną - ir čia ne diskriminacjia sakai? Ir čia vien Lietuvoje. Nepyk, bet paskaityk šio termino apibrėžimą.

    AtsakytiPanaikinti