2013 m. spalio 12 d., šeštadienis

"Diena H" - švedų automobilininkų išbandymas.

Iki 1967 m. pavasario Švedija buvo vienintelė žemyninė Europos šalis, kurioje galiojo kairiapusis eismas. Tai kėlė begales nepatogumu keliaujant automobiliu į gretimas, sausumos sieną su Švedija turinčias šalis, be to, dauguma švedų naudojamų automobilių turėjo vairą kairėje pusėje. 

 

Dešiniapusės eismo reformos šalininkai teigė, kad naujoji pertvarka leis sumažinti avaringumą keliuose, tačiau, kaip rodė visuomenės apklausos ir netgi tam surengtas referendumas (tiesa, jis buvo surengtas 1955 m.) – net 85 proc. gyventojų buvo prieš naujovių įvedimą.
Pasiruošimai dešiniapusiam eismui buvo pradėti įgyvendinti prieš kelis metus ir kainavo didžiulius pinigus. Buvo pertvarkomos sankryžos, ruošiami nauji kelio ženklai ir šviesosoforai, perkeliamos viešojo transporto stotelės, iš geltonos į baltą spalvą perdažomos eismo juostos. Kaip jau rašyta, dauguma švediškų automobilių puikiai tiko dešiniapusiam eismui, tačiau autobusus su durimis kairėje teko arba perdaryti arba dovanoti Trečiojo pasaulio šalims.
Dešiniapusis eismas įsigaliojo 1967 m. kovo 3 d., sekmadienį, 5:00 ryto. Tiesa, nebuvo taip, kad išmušus penkioms visi automobiliai staiga peršoko į kitą juostą, kadangi bet koks automobilių eismas gatvėmis buvo uždraustas prieš 5 – 6 valandas (didžiuosiuose miestuose bet kokio judėjimo draudimas galiojo dar ilgiau). Išimtis buvo padaryta tik svarbių tarnybų transportui, komerciniams pervežimams, dviračiams ir pan. Per šį „tylos periodą“ buvo pašalinti visi senieji kelio ženklai ir pastatyti nauji, įjungti nauji šviesoforai, visur laikinai apribotas judėjimo greitis, atlikti kiti būtini darbai. Kadangi tokiam milžiniškam darbui atlikti kelininkų rankų neužteko, buvo pasitelkti Švedijos kariuomenės kariai bei pagalbininkai savanoriai.
Išmušus valandai „H“ (nuo šv. Högertrafik dešiniakryptis eismas) Švedijoje įsigaliojo nauja judėjimo tvarka. Didžiųjų miestų gatvėse susidarė milžiniškos automobilių spūstys ir kilo tam tikras visuotinis sąmyšis, nors, priešingai nei teigė skeptikai, mirtimi pasibaigusių avarijų išvengta. Kaip rašė vienas žurnalistas, „apsieita tik subraižytais automobiliais ir sugadintais nervais“. Pirmais mėnesiais ženkliai sumažėjo bendras avaringumas, kadangi prie pokyčių neįpratę vairuotojai vairavo itin atsargiai. Tiesa, apsipratus eismo įvykių skaičius vėl išaugo. 
Nuotraukoje Stokholmo centras "H dienos" metu.