2013 m. rugsėjo 13 d., penktadienis

Berno žmogėdros statula ir pasakojimai apie ją

Bernas (Šveicarija), Grūdų saugyklos aikštė.
Čia, senojo šaltinio ir medinio fontano vietoje 1545-1546 metais Hansas Giengas pastatė žmogėdros statulą, kuri iš pat pradžių buvo vadinama tiesiog Aikštės fontanu. Nuo 1666 m. fontanas Kindlifresserbrunnen pavadinimą, kas pažodžiui reiškia „mažų vaikų ėdiką“.
Be jokios abejonės, ši skulptūra-fonatanas yra viena įdomesnių senojo Berno vietų. Ji vaizduoja viduramžiškais rūbais apsirėdžiusį, kūdikį ryjantį žmogėdrą, kuris savo krepšyje ir užantyje laiko dar kelis mažus vaikus. 




Ką gi ji galėtų reikšti? Yra keletas versijų ir paaiškinimų:
1. Milžino-žmogėdros versija. Germanų tautosakoje (pvz., kad ir anglų) žinomi milžiniški žmogėdros, kurių mėgstamiausias maistas yra „nepaklusnūs vaikai“. Šie personažai sutinkami Žiemos palydų (Užgavėnių) karnavaluose ir jais buvo įprasta gąsdinti neklaužadas ( „nebėk toli nuo namų, nes pagaus žmogėdra“ ).
2. „Antikinė versija“ versija. Kronas, ryjantis savo paties vaikus. Nežinia, kiek ši versija yra teisinga (mito apie Kroną nagrinėti neverta), bet visai galimas daiktas, kad ji iškilo kaip alternatyva nepolitkorektiškai „žydiškai versijai“.
3. „Žydiškoji versija“. Kadangi žmogėdros kepurė primena viduramžišką žydų galvos apdangalą (vok. Judenhut), kuri, kaip ir diržas bei rankovės seniau buvo dažomos geltonai, tai visas kostiumas atitinką senovinį, ritualines žmogžudystes vykdančio žydo įsivaizdavimą. Tai anaiptol nėra mano išmyslas, nes apie šią versija užsimena ne vienas šaltinis. 1288 metais būsimojo fontano apylinkėse buvo nužudytas dviejų krikščionių vaikų ritualine žmogžudyste apkaltintas žydas. Taigi, autorius galėjo savaip tuos įvykius perteikti skulptūroje.