2013 m. rugsėjo 23 d., pirmadienis

1562 m., "Mirties triumfas"

1562 metais flamandų kilmės dailininkas Piteris Breigelis Vyresnysis nutapė įspūdinga paveikslą „Mirties triumfas“ (De triomf van de dood), kuriame pavaizduota visąapimančios mirties visagalybė ir žmonijos bejėgiškumas prieš ją. Mūsų dienomis paveikslas saugomas viename Madrido (Ispanija) muziejų.
Breigelio kūrinyje masiškai vaizduojamos mirties ir mirimo scenos: mirtis daužo aukštai pakabintą varpą, jūroje skandinami laivai su žmonėmis, kartuvėse supasi pakaruokliai, vaikščiojančių griaučių orda kalavijais ir dalgiais šienauja žmonių minias, giltinė pučia į trimitus, laukiniai šunys ėda mirusiųjų palaikus ir daugybė kitų smulkesnių scenų, gausiai iliustruotų visko pabaigos ir žudynių simbolika. 

Pats paveikslas tiesiog persmelktas apokaliptine dvasia ir kiekviena jo scena galėtų būti nužvelgiama, vertinama bei interpretuojama atskirai.
Šis kūrinys labai vertinamas ne tik meno mėgėjų, bet ir istorikų tarpe, kadangi jame gana tikroviškai atspindėta XVI a. Nyderlandų buitis bei jos detalės: žmonių apranga, ginkluotė, muzikos instrumentai, netgi to meto kankinimo būdai. Tačiau kokios aplinkybės galėjo paskatinti Piterį Breigelį nutapyti būtent tokį paveikslą?
Tų aplinkybių galėjo būti ne viena ir visos jos tarpusavyje susipynusios. 1568 – 1648 metais Nyderlandų provincijas drebino ir alino vadinamasis Aštuoniasdešimties metų karas, žmonių tarpe dar ilgai gyvavo iš kartos į kartą perduodami pasakojimai apie siaubingas maro pandemijas, religinga visuomenė nuoširdžiai tikėjo apokaliptiniais Pasaulio pabaigos vaizdiniais. Pagaliau Breigeliui tikriausiai buvo puikiai žinomas ir europietiškasis danse macabre motyvas literatūroje bei dailėje. Taigi, visos šios priežastys tikriausiai ir pagimdė vaizdingąjį „Mirties triumfą“. 
Paveiksliuke viršuje mažas Breigelio „Mirties triumfo“ fragmentas, o visą kūrinį galima pamatyti čia.